Wednesday 2 October 2013

Terpaksa Ku Lepaskan ..... kerana terpaksa

rumah aku - RM 1k Abah
Yang pertama selalu terkesan dalam diri kita......

Awek pertama.... pertama kali jatuh cinta.... pertama kali naik kapal terbang.... pertama kali gi oversea...dll lagi benda yang pertama dalam hidup akan susah kita lupakan..... sampai bila2 akan terkenang...

Aku tak boleh lupa rumah pertama aku beli.... masa aku beli tu harganya dah la RM167k....dah la jauh...16km drp sekolah tempat bini aku mengajar...bayar sebulan RM 1.3k... masa tu Mem besar cakap kita nak makan apa kalau beli rumah ni.....

Aku keraskan hati untuk beli jugak umah tu...seolah2 macam ada dejavu n ada chemistry antara aku ngan rumah tu..... dengan harga yang sama kat area Cheras, Permaisuri cuma boleh dapat rumah apartment sahaja...berbanding rumah teres 2 tingkat ni....

itu tak cukup thrill...the best part aku duit nak bayau deposit RM 1k pon xdek.... heheehehe..... so aku pon buat muke kesian nk pinjam duit drp Abah aku..... yang kebetulan baru jerk cecah umur bersara...so ada la sikit duit KWSP dia baru keluar........

Benda pertama keluar daripada mulut dia..."huh...!! Apa..?? ...Kajang ...?? ... jauhnya...!!!...."

Kalau dalam keadaan biasa ni aku bukak mulut nk pakai RM100 pon mau dia tersemburrr terbeliak mata...hehehe ....... bukan sebab kedekut ke apa.... memang aku tahu ..Abah aku bukannya berduit sangat...kami orang susah..kategori miskin bandar......nak sara 10 org adik beradik mmg jerihh......

Nak dipendekkan cerita... aku berjaya jugak pujuk dia melawat tapak rumah yg aku bercadang nak beli tu...... dalam keter sepanjang perjalanan macam2 cara n tektik dia guna untuk mempersoalkan 'keberbaloian' duit dia ku nk pinjam tu..... jauh la... itu lah...ini lah...dsb.....

sampai jerk kat tapak umah terus tanpa cakap apa2 dia terus masuk dalam umah...ala2 QC... ke atas ke bawah..... terus dia tanya bila nak kena bayau deposit....yehaaaaa!!!!......  (FYI rumah ni ala2 dah nak siap tapi belum terjual lagi....... )

itu lah bermulanya pangkal/pemangkin aku mula2 terlibat dalam hartanah ni..... disitulah aku mula belajar jadi ketua keluarga.... anak2 aku ada yg dilahirkan semasa aku duduk disitu...'uri' pon tanam kat belakang rumah tu......
2 Boboi aku - gambar masa umur 2 tahun & 4 tahun diambil sehari selepas aku pasang tile & awning

aku tak akan lupa sampai bila2 duit RM1k yang Abah bagi..... berkat semoga hingga akhir hayat aku...... walaupun aku dah bayar balik..... tiada RM1k mungkin sampai ke la aku xde umah.....

Tapi pada tanggal 10 september 2013 dengan berat hatinya telah sah milik rumah itu berpindah tangan.... aku terpaksa jual .... demi mengejar cita2 aku untuk berhenti daripada makan gaji dan cuba bekerja sendiri... insyaalah keberkatan hasil RM 1k yang Abah bagi akan terus aku panjangkan untuk dimanfaat hingga ke anak cucu abah.....

p/s - Ya Allah.. Kau berkatilah dan peliharalah kedua2 ibubapaku di dunia dan akhirat...Amin

No comments:

Post a Comment